Ένα από τα πιο φιλόδοξα προγράμματα -με την επωνυμία «Gremlins»- της υπηρεσίας προηγμένων ερευνητικών αμυντικών ερευνών (DARPA: Defense Advanced Research Projects Agency) του αμερικανικού Πενταγώνου, προχώρησε στη φάση της ανάθεσης των συμβάσεων για την πρώτη φάση (Phase 1). Συγκεκριμένα, συμβάσεις ανατέθηκαν σε τέσσερις κοινοπραξίες επικεφαλής των οποίων είναι οι Composite Engineering Inc, Dynetics, General Atomics και Lockheed Martin.
Το πρόγραμμα Gremlins αποσκοπεί στην ανάπτυξη συστήματος που θα επιτρέπει στα αεροσκάφη την εκτόξευση σμηνών χαμηλού κόστους, ανακτήσιμων και επαναχρησιμοποιούμενων μη επανδρωμένων αεροχημάτων (UAV).
Η πρώτη φάση του προγράμματος περιλαμβάνει τη σχεδίαση της ατράκτου των αεροχημάτων Gremlins, την ολοκλήρωση τους στο αεροσκάφος εκτόξευσης, την ανάπτυξη της τεχνικής εκτόξευσης και ανάκτησης, των συστημάτων ναυτιλίας, της δυνατότητας παραμονής σε συγκεκριμένη θέση και υψηλής ακριβείας, ψηφιακών συστημάτων ελέγχου πτήσης.
Σύμφωνα με τη DARPA, το πρόγραμμα οραματίζεται την εκτόξευση ομάδων μη επανδρωμένων αεροχημάτων από υπάρχοντα μεγάλου μεγέθους αεροσκάφη, όπως μεταφορικά ή βομβαρδιστικά, όπως επίσης και από μαχητικά ή και άλλα μικρού μεγέθους αεροσκάφη σταθερών πτερύγων, ενώ τα εν λόγω αεροσκάφη βρίσκονται εκτός του βεληνεκούς της εχθρικής άμυνας.
Όταν τα Gremlins ολοκληρώσουν την αποστολή τους τότε ένα μεταφορικό αεροσκάφος C-130 θα τα ανακτά εν πτήσει και θα τα μεταφέρει στη βάση τους, όπου τα πληρώματα εδάφους θα τα προετοιμάζουν ώστε να μπορούν να εκτελέσουν την επόμενη αποστολή εντός 24 ωρών. Κάθε μη επανδρωμένο αερόχημα Gremlin θα έχει επιχειρησιακή ζωή 20 πτήσεων.

Το σκεπτικό της DARPA για την υλοποίηση του προγράμματος Gremlins
Για δεκαετίες, οι αεροπορικές επιχειρήσεις των ΗΠΑ βασίζονταν στη χρήση, συνεχώς αυξανόμενων δυνατοτήτων, επανδρωμένων αεροσκαφών πολλαπλών ρόλων για την εκτέλεση κρίσιμων αποστολών μάχης και υποστήριξης. Καθώς οι εχθρικές δυνατότητες εντοπισμού και εμπλοκής των προαναφερθέντων αεροσκαφών σε όλο και μεγαλύτερες αποστάσεις επίσης βελτιώνονταν, τα κόστη σχεδίασης, ανάπτυξης και αντικατάστασης των πλατφορμών συνεχώς αύξαναν.
Η δυνατότητα αποστολής μεγάλου αριθμού μικρού μεγέθους μη επανδρωμένων αεροχημάτων με συντονισμένες και κατανεμημένες δυνατότητες θα μπορούσε να προσφέρει στις δυνάμεις των ΗΠΑ αυξημένη επιχειρησιακή ευελιξία με πολύ χαμηλότερο κόστος σε σχέση με τις σημερινές πλατφόρμες πολλαπλού ρόλου, ιδιαίτερα αν τα μη επανδρωμένα συστήματα θα μπορούν να ανακτηθούν εν πτήσει και να επαναχρησιμοποιηθούν.
Όμως μέχρι σήμερα η τεχνολογία προβολής «ομοβροντιών» χαμηλού κόστους, επαναχρησιμοποιούμενων συστημάτων σε μεγάλες αποστάσεις και η ανάκτηση τους εν πτήσει δεν είχε αναπτυχθεί. Με σκοπό λοιπόν να καταστήσει τη συγκεκριμένη τεχνολογία πραγματικότητα η DARPA άρχισε την υλοποίηση του προγράμματος Gremlin.
Λαμβάνοντας την ονομασία του από τα φανταστικά, «σκανδαλιάρικα» δαιμόνια που αποτελούσαν το γούρι πολλών Βρετανών πιλότων κατά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, το πρόγραμμα αποσκοπεί στη επίδειξη της σκοπιμότητας διεξαγωγής ασφαλών και αξιόπιστων επιχειρήσεων με πολλαπλά, εκτοξευόμενα από αέρος, δυνάμενα να ανακτηθούν εν πτήσει μη επανδρωμένα συστήματα.
Επίσης, το πρόγραμμα αποσκοπεί να αποδείξει ότι τα Gremlins θα επιφέρουν σημαντικό πλεονέκτημα κόστους σε σχέση με αναλώσιμα συστήματα, κατανέμοντας τα φορτία αποστολής και το κόστος κατασκευής της ατράκτου των αεροχημάτων σε πολλαπλές αποστολής έναντι μίας μοναδικής.
«Ο σκοπός μας είναι να διεξάγουμε μία πτητική επίδειξη απόδειξης της σύλληψης η οποία θα περιλαμβάνει την ανάπτυξη φορτίων αποστολής συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης (ISR) και άλλων σπονδυλωτών, μη κινητικών φορτίων [αποστολής] κατά τρόπο ευέλικτο και οικονομικά προσιτό», αναφέρει ο Dan Patt, διευθυντής προγράμματος της DARPA.
Με αναμενόμενο, όπως προαναφέρθηκε, επιχειρησιακό βίο 20 χρήσεων τα Gremlins θα καλύψουν τον χώρο μεταξύ των υπαρχόντων κατευθυνόμενα βλημάτων και των συμβατικών αεροσκαφών.
«Δεν θα απορρίπτουμε την άτρακτο, τον κινητήρα, τα ηλεκτρονικά πτήσης και το φορτίο με κάθε αποστολή, όπως γίνεται με τα κατευθυνόμενα βλήματα, αλλά ταυτόχρονα δεν θα έχουμε να διαχειριστούμε τα κόστη συντήρησης και λειτουργίας των επαναχρησιμοποιούμενων σήμερα συστημάτων, που έχουν σχεδιαστεί για να παραμείνουν σε υπηρεσία για δεκαετίες», συμπλήρωσε ο Patt.
Επιπρόσθετα, τα Gremlins θα αποδειχθούν οικονομικά αποδοτικά, εφόσον, όπως αναμένεται, αξιοποιήσουν υφιστάμενες τεχνολογίες και απαιτήσουν μικρής κλίμακας τροποποιήσεις στα υπάρχοντα αεροσκάφη.

Δημοσίευση σχολίου

Από το Blogger.