Πλιγούρι: Ένα τρόφιμο με υψηλή διατροφική αξία




Πρώτη καταχώρηση: Τετάρτη, 17 Οκτωβρίου 2012, 14:10
Γνωρίζετε ότι οι λέξεις πλιγούρι, μπλουγούρι ή χόντρος αναφέρονται στο ίδιο τρόφιμο; Όπως επισημαίνει η διαιτολόγος- διατροφολόγος Θεοδοσία Κολαξή, ανάλογα με την περιοχή της Ελλάδος στην οποία βρισκόμαστε ακούμε και την αντίστοιχη ονομασία. Για παράδειγμα, στη Θεσσαλία το γνωρίζουν ως πλιγούρι ή μπλουγούρι, ενώ στην Κρήτη ως χόντρο.
Ακόμα κι αν γνωρίζετε, όμως, το όνομά του, σίγουρα οι περισσότεροι αγνοείτε την υψηλή διατροφική του αξία και ως εκ τούτου δεν το συμπεριλαμβάνετε συχνά στη διατροφή σας.
Τι είναι το πλιγούρι και τι θρεπτικά συστατικά περιέχει;
Το πλιγούρι είναι ο τεμαχισμένος κόκκος του σιταριού. Είναι ιδιαίτερα πλούσιο σε φυτικές ίνες, οι οποίες βοηθούν στη δυσκοιλιότητα, αλλά και σε σύνθετους υδατάνθρακες. Έχει χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη σε σχέση με άλλα δημητριακά, με αποτέλεσμα μετά την κατανάλωσή του να ανεβάζει τη γλυκόζη του αίματος πολύ πιο ήπια, ιδιότητα που βοηθάει στον κορεσμό και κατ’ επέκταση στην απώλεια βάρους.

Περιέχει:
- σημαντικές ποσότητες βιταμινών του συμπλέγματος Β, όπως η θειαμίνη, η ριβοφλαβίνη και η νιασίνη που είναι απαραίτητες για τον μεταβολισμό και τη σωστή λειτουργία των νευρικών κυττάρων – η έλλειψή τους προκαλεί κούραση, ατονία κεφαλαλγίες καθώς και αφυδάτωση του δέρματος
- βιταμίνη Ε, που συμβάλλει στην καλή λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος και εμφανίζει αντικαρκινική δράση
- μαγνήσιο, το οποίο ενισχύει το μυϊκό σύστημα και μακροπρόθεσμα επιδρά θετικά στη μείωση της αρτηριακής πίεσης
- τριπλάσια ποσότητα καλίου και τετραπλάσια φωσφόρου σε σχέση με το άσπρο ρύζι και τα μακαρόνια
- σελήνιο, το οποίο ασκεί στον οργανισμό ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.

Σε ποια φαγητά μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το πλιγούρι;
Το πλιγούρι χρησιμοποιείται ωμό σε σαλάτες π.χ. ταμπουλέ ή μαγειρεμένο αντί για ρύζι σε πιλάφια, ντολμάδες, γεμιστά κ.ά.. Στην Κρήτη το χρησιμοποιούν πολύ στις συνταγές τους με μύδια (μύδια με χόντρο) και με χοχλιούς (σαλιγκάρια με χόντρο).
Το πλιγούρι πρέπει να γνωρίζετε ότι έχει την ιδιότητα να «τραβάει» τα υγρά του, άρα πρέπει να αφήνετε λίγο νερό παραπάνω για να μη στεγνώσει το φαγητό. Πρέπει επίσης να προσέξετε να μην το μουλιάσετε ή να μην το βράσετε πολλή ώρα για να μη χάσει τη γεύση του.
Τέλος, το πλιγούρι πρέπει να διατηρείται, όπως όλα τα ζυμαρικά και το ρύζι, σε γυάλινα δοχεία και σε σκιερό και δροσερό μέρος.
Πηγή: diatrofi.gr
Επιμέλεια: Δήμητρα Μπιλάλη

    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 blogger-facebook:

Δημοσίευση σχολίου